Geschreven door
admin
Datum
februari 2, 2021

Vandaag gaan we het hebben over de leadmagnet. Deze wordt ook wel “weggever” genoemd. Je raadt het misschien al, het is (vaak) een gratis product wat je weggeeft in ruil voor gegevens. Dit zijn dan voornamelijk mailgegevens om de ideale klant later via mailtjes informatie te geven over jouw product of dienst. Deze gegevens probeer je te verkrijgen op je landingspagina, klik hier voor meer uitleg over de landingspagina.

Wat is het doel van de leadmagnet?

Het doel van je leadmagnet is om lijstgroei te creëren en mensen die nog niet bekend zijn met jouw product of dienst van meer informatie te voorzien. Deze mensen noemt men ook wel de “koude” doelgroep. Doordat men op je mailinglijst komt nadat men je weggever heeft aangevraagd kun je die persoon via emailmarketing opwarmen. Via deze emailmarketing kun je jezelf wat meer introduceren, de voordelen van je product/dienst toelichten en mensen aanzetten tot het kopen van jouw product/dienst.

Wat zou een leadmagnet kunnen zijn?

Een leadmagnet kan heel erg variëren, het moet natuurlijk wel iets zijn wat bij jouw business past. Denk dus goed na over wat voor weggever je zou willen gebruiken. Hieronder geven we je enkele voorbeelden van een leadmagnet:

  • Ebook
  • Checklist 
  • Challenge
  • Videotraining
  • Kortingsvoucher
  • Template
  • Nieuwsbrief > deze wordt vaak gecombineerd met een kortingscode.

Tips bij het maken van een leadmagnet

Tip 1: Focus je in de lead magnet op 1 onderwerp/probleem. 

Wanneer je verschillende problemen of onderwerpen aanhaalt in je leadmagnet dan wordt je doelgroep groter, omdat de kans groot is dat iemand zich in een van de problemen of onderwerpen interesseert. Maar hij wordt niet specifieker, daarmee wordt je opvolging of retargeting ook niet specifieker. In dat geval zouden we adviseren meerdere weggevers op te zetten voor elk onderwerp/probleem. Zodat je goed inzichtelijk hebt waarvoor een contact binnen is gekomen en welk onderwerp/probleem het meest aan de orde is.

Tip 2: maak gebruik van geautomatiseerde email marketing funnels.

Je moet er toch niet aan denken al deze nieuwe leads handmatig je weggever te sturen? Via een email-marketing software kun je geautomatiseerde funnels opzetten en zorgen dat deze nieuwe leads goed opgevolgd en verder geïnformeerd worden.

Tip 3: Zorg ervoor dat je leadmagnet aansluit op je product/dienst.

Er zijn nieuwe contacten binnen gekomen door de leadmagnet omdat ze interesse hadden in het onderwerp van de weggever. Zorg dus dat dit onderwerp aansluit op je eind product/dienst, zo vergroot je de kans dat ze ook daarin interesse hebben.

Tip 4: Geef niet TE veel waarde in je weggever.

De weggever is er om mensen te introduceren en het idee te geven dat jouw product of dienst ze kan helpen. Je moet dus laten zien dat je van waarde bent, maar nog niet al je waarde weggeven omdat anders het aanschaffen van je product/dienst misschien niet meer nodig is. 

Van lead naar klant

Heb je leads binnen gehaald met een weggever en wil je deze omzetten in klanten? Dat snappen we. Daarom kun je hier het magazine “van lead naar klant” downloaden. Een magazine met 21 pagina’s vol tips en tricks om van je leads klanten te maken. Succes!