Een groei van 263% in klanten van MailBlue (SAAS)
in 1 jaar tijd met Facebook Ads

Als e-mailmarketing software begrijpen de ondernemers achter MailBlue de term 'marketingfunnels' als geen ander. Toch zorgde de advertentiecampagnes van MailBlue voor de nodige uitdagingen. De tijd tussen het verkrijgen van een lead tot het converteren naar een betalende klant duurt langer dan verwacht. Ondernemers en marketeers stappen niet zomaar over op een andere e-mailmarketing software: die transitie duurt nu eenmaal even.

Daarbij gaat MailBlue uit van een maandelijks 'subscription' model, je maakt al een account aan vanaf 9 euro per maand. Dit zorgt ervoor dat de terugverdientijd van de advertentiekosten voor het verkrijgen van een nieuwe klant langer duurt. Een bekende uitdaging voor ondernemers die een membership model hanteren. Samen met MailBlue zijn we er in geslaagd om alsnog een groei te realiseren van 263% in het aantal actieve (en betalende) klanten. Vandaag neem ik je mee in:

  • Waarom de Lifetime Value van een klant zo belangrijk is geweest in deze campagne;
  • Hoe een goede marketingfunnel onmisbaar is voor krachtige Facebook Advertenties;
  • De ingezette campagnes die 20.742 inschrijvingen binnen één jaar op de mailinglijst opleverde, dit zijn gemiddeld 57 inschrijvingen per dag;
  • Hoe MailBlue groeide van 2.393 klanten naar 6.297 klanten in 1 jaar tijd;
  • Het verschil tussen conversies op lead magnets van 0,30 euro en 3,63 euro en wat dit betekent voor het opschalen van marketingcampagnes.

Natuurlijk neem ik je mee in de strategie die wij hanteren om het aantal gebruikers van MailBlue zo explosief te laten groeien, maar eerst vertel ik je iets meer over de achtergrond van MailBlue.

Dennis van den Berge

Eigenaar // Blue Agency B.V.

Wat is MailBlue?

MailBlue is een alles-in-één e-mailmarketing software. Met MailBlue automatiseer je marketingfunnels en verstuur je relevante en gerichte e-mails aan jouw doelgroep. Door jouw andere systemen te koppelen aan MailBlue (webshop, afspraken etc.), segmenteer je jouw doelgroep op ondernomen acties. Het einde van de normale nieuwsbrief zou je kunnen zeggen. Marketingfunnels stoppen niet bij het versturen van uitingen per e-mail, maar automatiseren ook marketing- & salesprocessen.

Een groei van 263% aan klanten in 1 jaar tijd... Vertel me meer!

Voor MailBlue werken we met verschillende lead magnets (weggevers), maar ook met advertenties die direct naar betaald account moeten leiden. De lead magnets zorgen voor het grotere bereik, terwijl de directe advertenties moeten zorgen voor voldoende cashflow om de advertentiestrategie uit te kunnen breiden. Deze combinatie zorgde voor een groei van 20.742 inschrijvingen op de mailinglijst en 3.904 nieuwe gebruikers.

Kijkje achter de schermen: de lifetime value

Starten met MailBlue kan al vanaf 9 euro per maand. Naar mate klanten hun mailinglijst laten groeien groeit het maandelijkse tarief van MailBlue hierin mee. Zo betaal je voor een mailinglijst met een grootte van 50.000 contacten 275 euro per maand. Hierdoor snijdt het mes aan twee kanten voor MailBlue: niet alleen is het ons doel om het aantal klanten te laten groeien, maar ook om deze gebruikers vervolgens te helpen hun mailinglijst te laten groeien.

Toch leert de ervaring dat de meeste gebruikers voldoende hebben aan een account tot 500 contacten (9 euro per maand). Wanneer een gebruiker start, wordt er een directe omzet gerealiseerd ter hoogte van 9 euro. Omdat wij weten dat een klant gemiddeld langer dan een jaar klant blijft, hebben we met MailBlue afgesproken dat er het eerste jaar geen winst hoeft worden gemaakt.

Onze opdracht: de bekendheid en klanten laten toenemen tegen een break-even punt binnen 1 jaar.

Dit geeft ons de ruimte om het marketingbudget te verhogen. In 1 jaar tijd is de verwachte omzet namelijk niet 9 euro, maar 108 euro. Ik maak het rekensommetje even compleet:
- 1 jaar: 108 euro
- 2 jaar: 216 euro
- 3 jaar: 324 euro

De toekomstige omzet zal er voor zorgen dat de gehanteerde strategie een gezonde groei met zich meebrengt. De omzet uit het eerste jaar, geeft ons de ruimte om te adverteren.

Met de kennis dat een klant gedurende het eerste jaar een waarde heeft van 108 euro, kunnen we ook weer een rekensommetje maken:

  • Een klant heeft een gemiddelde omzet van 108 euro over het eerste jaar.
  • Gemiddeld converteren 3 proefaccounts in 1 betaald account, in dit geval kunnen we 36 euro per proefaccount betalen. (108 euro / 3 proefaccounts = 36 euro)
  • Op basis van het e-mailmarketing handboek maakt 1 op de 10 downloaders ook een proefaccount aan, dit betekent dat we 3,60 euro per download kunnen betalen. (36 euro / 10 downloads = 3,60 euro)

Daarmee gaan we aan de slag!

Lifetime Value:
de gemiddelde klantwaarde

Groei in klanten 1 augustus 2020 - 31 juli 2021

Lead Generatie: het aantrekken van nieuwe klanten

De stap van onbekende naar het afnemen van een abonnement, is over het algemeen groter dan bij het doen van een eenmalige aankoop. Het overstappen naar een nieuwe software is vaak ook een grote stap. De huidige e-mailmarketing software is tenslotte helemaal ingericht en gekoppeld aan de website van de ondernemer / marketeer.

Aan ons de taak om de voordelen van MailBlue te tonen aan de doelgroep. Prettig was dat we al wisten dat, afhankelijk van de branche, iemand die een proefaccount aanmaakt tussen de 20 en 40% converteert naar een betaald account. Onze focus: het vergroten van het aantal proefaccounts. Dit deden we met behulp van een aantal lead magnets:

  • Het aanmaken van een gratis proefaccount (+marketingfunnel)
  • Een e-mailmarketing handboek (+marketingfunnel) 
  • De inhaakkalender 2021
  • Een ebook: "19 stappen om jouw mailinglijst explosief te laten groeien"

Opvallend: de meest voordelige leads waren niet de meest voordelige proefaccounts...

Doordat iedere weggever en iedere marketingfunnel los van elkaar werden gemeten, zagen we al snel dat de ene inschrijving de andere niet was. In 2020 werd er bijvoorbeeld voornamelijk geadverteerd met het 19 stappen ebook en het e-mailmarketing handboek. Begin 2021 kwam de inhaakkalender 2021 uit: een handige kalender waarop alle speciale dagen (zoals de Dag van de Croissant) stonden vermeld. Voor een download van de inhaakkalender betaalde we slechts een fractie van de kosten per download van het ebook, echter bleek al snel dat de inhaakkalender geen proefaccounts opleverde. Dit in tegenstelling tot het e-mailmarketing handboek waar gemiddeld 1 op de 10 inschrijvingen ook een proefaccount aanmaakte. Is goedkoop dan toch duurkoop? ;-).

Tip: Converteert jouw marketingfunnel niet? Test ook eens een andere lead magnet!

Retargeting-funnel op Facebook

Met de verschillende lead magnets zorgen we ervoor dat MailBlue onder de aandacht komt bij nieuwe bezoekers, terwijl retargeting ervoor zorgt dat de bezoekers die de website verlaten zonder proefaccount worden geheractiveerd.

Niet iedere bezoeker is hetzelfde. Om een proefaccount aan te vragen waren er 4 uitdagingen die weggenomen moesten worden voordat een bezoeker overging tot het aanmaken van een proefaccount:

  1. Educatie: Hoe bouw ik een funnel? (waarde)
  2. Inspiratie: Waarom heb ik een marketingfunnel nodig? (waarde / resultaten)
  3. Gemak: Maak gebruik van de gratis overstapservice! (trigger)
  4. Beloning: Start vandaag en ontvang toegang tot de uitgebreide MailBlue Academy (trigger)

Deze vier elementen lieten wij terugkomen in een retargeting-funnel. Om de 3 dagen werden er verschillende uitingen getoond om de kracht van MailBlue te tonen. Zo'n retargeting-funnel neemt mogelijke bezwaren weg bij een potentiële klant en zorgt voor conversie.

De kracht van een effectieve marketingfunnel...

Vrijwel niemand klikte op een advertentie en sloot direct een abonnement af. Daarom zijn er voor ieder stadium marketingfunnels beschikbaar die een bezoeker van A naar B helpen. In het geval van de gratis lead magnets hebben de marketingfunnels als doel om inschrijvingen een gratis proefaccount aan te laten maken, zodat zij zelf het gemak van de software kunnen ervaren.

Heeft iemand een proefaccount aangevraagd, dan willen we natuurlijk dat deze gebruiker de software ook blijft gebruiken. In dit geval delen we handige tips en handleidingen om in de eerste 14 dagen al resultaat te behalen. Klanten die de software effectief gebruiken, die weten we als klant te behouden.

Eenmaal klant, dan is het zaak om de klant maximaal te ondersteunen. Een klant die leert hoe zij marketingfunnels effectief kunnen inzetten in haar marketing, is een klant die eerder gebruik maakt van een groter account. Een groter account betekent dan weer dat de klantwaarde en daarmee de lifetime value wordt verhoogt. Een hogere lifetime value betekent voor ons meer ruimte in het marketingbudget.

In dit specifieke geval hebben wij samen met MailBlue ook aanpassingen gedaan in de marketingfunnel. De allereerste versie van de marketingfunnel gaf een conversie van 3,6%, van download naar het aanmaken van een proefaccount. Nadat we hier aanpassingen aan hebben gedaan, wisten we deze conversie van 3,6% te verhogen naar een conversie van 10%. Door deze aanpassing hebben we nu veel minder downloads nodig om hetzelfde resultaat te behalen in de groei van klanten.

Dit is de reden dat adverteren op Facebook niet zonder een krachtige marketingfunnel kan.

Een Facebook- & Instagram Marketing Specialist inhuren voor jouw onderneming?

Met meer dan 10,4 miljoen gebruikers op Facebook en 5,6 miljoen gebruikers op Instagram zit ook jouw doelgroep op deze platformen. Facebook & Instagram verzamelen veel informatie over de gebruikers: deze informatie stelt ons in staat om effectieve advertentiecampagnes te publiceren. Facebook Advertising is veelzijdig inzetbaar: denk bijvoorbeeld aan het verzamen van leads, stimuleren van verkoop, interactie te creëren en de naambekendheid van jouw merk te vergroten.

Om het maximale rendement te behalen kun je Facebook advertising uitbesteden aan een specialist. Onze advertising specialisten zijn dagelijks bezig met het optimaliseren van advertentiecampagnes om zo het beste resultaat te behalen. Zo ontzorgen wij jou op het gebied van advertising en denken we mee in de te hanteren strategie.

Facebook Advertising Uitbesteden?

Facebook advertising uitbesteden: Hoe werkt het?

Je wordt ontzorgd door een Facebook Advertising Specialist, een collega die op dagelijkse basis rendement behaald via Facebook.

We denken strategisch met je mee, zo behalen we samen betere resultaten.

Dagelijks optimaliseren wij jouw advertentie-campagnes en voorzien we jou van advies.

Door Facebook Advertising uit te besteden behaal je betere resultaten, hou je meer tijd over om aan je bedrijf te werken en creëer je extra vrijheid.

Laten we even kennismaken!

Benieuwd hoe we jouw onderneming en advertentiestrategie naar een hoger level kunnen tillen? Plan een kennismaking met één van onze advertentie specialisten en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen.